SPOT Festival: En trædesten, ikke et endemål

SPOTFestDen årlige SPOT Festival i Aarhus er en vigtig milepæl i de fleste hjemlige artisters karriereplaner, men der er sket meget siden de første demobånd ankom i konvolutter til SPOT sekretariatet i 1990'erne. Som optakt til den 25. udgave, der løber af stablen i 2018, ser vi her tilbage på en snak med chefbooker, Esben Marcher, fra sidste år om hvad der egentlig skal til for at blive taget i betragtning – og ikke mindst, at få noget med fra festivalen.

Hvis du er soloartist eller musiker i et band, er der en god chance for at du har været med blandt de cirka 1000 ansøgninger SPOT Festivalen havde modtaget ved fristens udløb i november 2015. Af de omkring 120 som præsenteres i hovedprogrammet fra denne ansøgerskare, er omtrent halvdelen debuterende.

Det betyder altså at en stor procentdel af ansøgerne modtager et afslag. Er du blandt dem der endnu ikke har haft held til at overbevise festivalen om dit værd, så er der måske en smule opmuntring i at kende til bevæggrundene. Hvad skal der egentlig til?

At tro på potentialet og ambitionen
Som chefbooker på SPOT Festivalen sidder Esben Marcher lige i epicentret for de beslutninger, der giver ambitiøse bands og artister mulighed for at møde festivalens nysgerrige publikum. Og måske lige så vigtigt i denne sammenhæng, chancen for at præsentere sig for en talstærk skare af nationale og international branche- og mediefolk.

Spørgsmålet er dog hvordan udvælgelsen egentlig foregår. Esben forklarer,

- Ud fra de indkomne ansøgninger udvælger vores lyttejury en shortlist som jeg booker ud fra - det er ikke altid at alle på listen kommer på programmet – f.eks. kan det være at der er en agent der mener at bandet skal have mere i honorar end jeg kan tilbyde.

- Herudover modtager vi henvendelser fra de selskaber der arbejder med bands der måske har spillet tidligere, eller på en eller anden måde ikke rigtig passer ind i et ansøgningssystem, her afvejer vi så hvem vi reelt tror på, at vi kan bringe videre.

SPOT FestivalNetop troen på at en optræden på SPOT kan bringe en artist videre i karriereforløbet, er en vigtig markør for chefbookeren. Her spiller opbakningen omkring artisten en væsentlig rolle. Esben forklarer,

- Det kan virke ørkesløst når man som nyt band uden samarbejdspartnere igen og igen får et afslag fra os - og jeg hader virkelig også at sende dem ud. For at blive udvalgt skal der jo i virkeligheden det samme til, som der skal til at blive opdaget af andre instanser: gode sange eller noget andet der fænger ved materialet - og så en ambition, som vi vurderer at vi kan hjælpe videre med en SPOT optræden.

En smagsløs, men ikke blind udvælgelse
Det står klart at udvælgelsen ikke er en eksakt videnskab. Det handler om en tro på og en fornemmelse af, krydret med et indgående kendskab til branchens mekanismer og de folk som arbejder med artisterne. Derfor kan det også ske, at et umiddelbart tvivlsomt projekt får adgang, netop på grund af folkene bag. Esben uddyber,

- Som regel oplever vi egentlig at de bands, musikere og deres selskaber vil nogenlunde det samme som vi vil. Det sker naturligvis at vi på sekretariatet ikke helt tror på potentialet i et givent band eller projekt - men at vi tror på folkene der arbejder med det og på at de nok skal få det til at lykkes. Det er en af grundene til at vi holder fast i vores dobbelte udvælgelsessystem.
Han fortsætter,

- Det er vigtigt at understrege at SPOT som sådan ikke har nogen smag - det handler for os på sekretariatet om at sammensætte et program, der løser det formål vi er sat i verden for at løse. Jeg er ikke nødvendigvis vild med alle optrædende på et års SPOT. Derhjemme kan jeg allerbedst lide gamle ting optaget på bånd.

Nye vilkår i en demokratiseret musikkultur
Det er på ingen måder nyt længere at musikbranchen og musikkulturen har ændret sig drastisk over de seneste 10 år. Let adgang til indspilninger, fildeling, sociale medier og streaming, har ændret artisternes adgang til publikum og omvendt, udenom de gamle gatekeepere. Dette har naturligvis også rykket ved SPOTs arbejde.

- Ja, SPOT har ændret sig ganske drastisk - både i forhold til grundformålet, men også i forhold til måderne vi arbejder på. Dette års udgave er den 23. af slagsen og tilbage i halvfemserne, som jo er meget før min tid, skete behandlingen af ansøgningerne jo på CD eller demobånd - og den teknologiske udvikling har jo både haft indflydelse på det tempo bands udvikler sig med, udbredelsen af bands - men i den grad også på hvordan vi lever op til vores egne målsætninger, forklarer Esben og fortsætter,

- I dag er det sjældent, at SPOT er stedet hvor et band bliver opdaget i klassisk forstand - dels fordi branche og publikum som regel tjekker programmet hjemmefra, men også fordi demokratiseringen af kulturen og forskydningen af gatekeepers, har gjort, at de fleste bands faktisk allerede har gang i en eller anden form for karriere før de når til SPOT.

Og her ligger netop kernen til festivalens styrke i et forandret musikmiljø, som Esben understreger,

- Mange danske bands får jo blog-omtale eller bliver spillet på engelsk radio uden at det betinger dem meget videre i deres karriere. Her er SPOTs formål så at facilitere, at udenlandske branchepersoner får hørt dem - og forhåbentlig kan starte noget op med dem i deres respektive hjemlande, det være sig som journalist, booker eller som pladeselskab/distribution. I de senere år har vi tillige udvidet med et spor omkring publishing og sync til film, med en målsætning om at mere dansk musik bliver placeret i udenlandsk film og tv.

Ikke målet i sig selv, men en velforberedt trædesten
Var du blandt de mange som modtog et afslag i år, er der måske både trøst og opmuntring i at få nærmere kendskab til festivalens formål: nemlig det at være en trædesten på en nøje forberedt vej mod specifikke mål. En koncert på SPOT bør ikke være målet i sig selv, som Esben slår fast,

- Kort fortalt så skal SPOT bringe et band eller en artist videre i sin kunstneriske eller kommercielle udvikling. En spot showcase bruges til at præsentere bandet for fremtidige samarbejdspartnere - det være sig udenlandske eller danske. SPOT Festival er dog bare rammen om mødet, stedet hvor de deltagende branchefolk kan se bandet live. Ofte vil en god forbindelse til en relevant samarbejdspartner være skabt på forhånd.

Derudover skal man ifølge Esben være klar over at man spiller en showcase, ikke en koncert. Man har kun 30-35 minutter til rådighed, og der ikke er tid til lange, grundige lydprøver. Det gælder om at være konkret, både i fremførelse af showcasen og hvad man ønsker at få ud af den.

- Selvfølgelig er det ultimative mål at blive rig og berømt på at lave sin egen musik på sine egne præmisser, men som nævnt er SPOT blot en trædesten - så det vil være klogt at stille nogle realistiske forventninger op. Er man på programmet til SPOT får man adgang til listen over deltagende branchefolk - den skal man selvfølgelig kigge igennem. Og fremfor at spamme alle med invitationer til showcasen, skal man nøje overveje hvem man tager kontakt til, anbefaler Esben og fortsætter,

- Det skal selvfølgelig være nogle der arbejder med noget musik der relaterer til ens egen musik og nogle der arbejder med det felt man mangler i sit setup - og igen, så skal man være realistisk, er man bare sig selv og sine sange, er det bestemt værd at overveje hvad man reelt har brug for for at komme videre. Der er mange muligheder - og måske er det ikke de klassiske funktioner som manager og pladeselskab man har brug for i starten.

Se mere om årets SPOT Festival på www.spotfestival.dk

Ansøgningsrunden for SPOT Festival 2018 er igang. Se mere SPOT Festival 2018 har åbnet for ansøgninger