Livløs gik lydløs SPOT Festival

P1040746På en showcase festival som SPOT, hvor alle musikere kæmper for at blive set, kan det kræve at der tænkes ud af boksen. Det gjorde SPOT The Future da Livløs blev præsenteret på årets Trailer-scene, da de spillede en “silent metal-koncert”. 

Peter Leander Halbye 

Det var et noget anderledes syn der mødte de valfartende festivalgæster lørdag eftermiddag, mellem Musikhuset og Aarhus Congres Center, på årets SPOT Festival. På Trailerscenen stod det aarhusianske metalband Livløs og spillede koncert for fulde brag - dog med den udfordring, at scenens PA-anlæg var blevet pakket ned. Det var kun lyden af et elektronisk trommesæt og forsanger Niklas Lykkes hæse vokal, der svagt brød igennem de 250 grinende og højlydte publikum, der på ingen tid havde samlet sig på den lille plads.  

For cirka halvdelen af publikum var koncerten dog en helt anden oplevelse, nemlig de ligegodt 150 personer, der havde fået fingrene i et par af høretelefonerne som musikken fra bandet blev transmitteret til.  

// Artiklen er fra MER' MONITOR! 39, hvor du også kan få input til at bygge din første udlandsturné mm. //

En mindeværdig koncertoplevelse 

Gæster der kom gående ud fra en af de mange andre koncerter på festivalen, fik vendt op og ned på koncertoplevelsen af 250 publikummer, der i kor råbte ”LIVLØS, LIVLØS” uden musik til. Det der startede med at være en sjov tanke og et PR-stunt, endte med at give mening på alle måder og passede fremragende skævt ind i årets Spot-program. En koncert, ingen havde forventet, men ingen ønskede skulle slutte. Rune Breiner Nielsen fra Spot The Future fortæller: 

- På trods af at bandet ikke havde mulighed for at spille deres musik for hele publikum, formåede de alligevel at spille en af årets mest mindeværdige koncerter på årets showcase-festival. Eventen viste hvordan et nytænkende koncertformat kan bruges i en situation, hvor alle bands kæmper for at blive set af så mange som muligt.  

P1040796Bliv hørt på en ny måde 

”Silent Metal-koncerten” blev søsat et halvt år forinden af foreningen Spot the Future, der stod for planlægning og afvikling af Trailerscene på årets Spot Festival. Den røde tråd igennem programmet på Trailerscenen, var et forsøg på at udfordre koncertformatet i samarbejde med andre musik - eller kulturinstitutioner, og præsentere en række dygtige musikere fra vækstlaget, der ellers ville have haft svært ved at få chancen for at spille Spot. Rune forklarer 

- Allerede ved det første program-møde i foreningen Spot the Future blev idéen om en Silent Metal-koncert vendt og formet som værende højdepunktet på årets trailerscene. Ved at kombinere en nichegenre og et atypisk koncertformat i alternative rammer, var håbet at give et bud på to aspekter indenfor udviklingen af branchen. 

Skridtet fra idé til realisering krævede hjælp fra og samarbejde med Mono Goes Metal og firmaet Silent Events. Idéen baserede sig på begrænset viden om såkaldte “Silent Disco” koncerter, og kombineret med produktionen af metal koncerter, der i princippet ikke skulle kunne høres, så var der et stykke vej. Men her trådte Silent Events til, dog med det in mente, at en silent metal-koncert også lå et stykke fra Silent Events normale boldgade. Da produktionen var lagt fast, kom århusianske Musikforening Mono med deres MONO Goes Metal-koncept, der bl.a. afholder den årlige MONO Goes Metal Festival, med ind over projektet. Her kom Livløs i spil som det perfekte band til eventen og resten er historie.   

- Vi er super glade for det lykkedes med Livløs-koncerten, da intentionen var at skubbe til koncertformatet. Når man som band står overfor en showcasekoncert, kan der være en del at hente i at tænke ud over musikken. Det er svært at tage koncert formatet til “ekstremerne” som med Livløs, men der er plads til at stikke ud, og det er netop det der skal til for at få publikum til at huske jer, sluuter Rune. 

Få mere viden om Spot The Future: https://www.facebook.com/spotthefuture/  

Læs flere inspirerende artikler i MER' MONITOR! 39

Jacob Bloch Johansen er fotograf