Mer’ Monitor! 10 år og 40 udgaver

Mer Monitor 40 forsideI 2009 balancerede musikbranchen en ukbekvem linedans mellem fortid og fremtid. Alt var under opbrud og mange forstod ikke situationen. Men nogle så muligheder og 'den nye musikbranche' tog form. Mer' Monitor! har været med lige siden.

Mer’ Monitor! er klar med udgivelse nummer 40 og kan i 2019 fejre 10 års jubilæum. Det er vi sgu ret stolte af her på redaktionen – ikke mindst med tanke på hvor udsat et landskab vi befinder os i: efterspørgsel efter frivillige, offentlige støttemidler, digitale forandringer osv. Det er som om det lange seje træk er afløst af korte forsøg – måske ikke mindst i relation til vores kerneinteresse: den ”nye” musikbranche og gør-det-selv-kulturen. Nye spændende initiativer skyder frem med rekordfart, men langt de fleste forsvinder igen.

Da vi åbnede magasinet i 2009, stod vi midt i onlinerevolutionen og hele DIY-kulturen strålede os i øjnene som en sol. Vi tog dengang solbrillerne på, for at se det objekt i øjnene, der skulle give os alle adgang til stjernerne: D.I.Y. – Do It Yourself. Internettet version 2.0 med dets sociale platforme underminerede de ’gamle’ gatekeepere, som pladeselskaber, distributionskanaler og medier, og spillede kortene i hænderne på den enkelte artist.

D.I.Y har naturligvis ikke været løsningen på alle vores drømme, som Kenneth Madsen konkluderer i den første Bizzcrunch-klumme her i bladet i 2009, men det har åbnet for en guldgrube af kreativitet og entreprenørskab i musikbranchen, som stadig inspirerer os den dag i dag. Den tilgang har været vores raison d’être lige siden her på bladet, og vi har derfor – for at fejre jubilæet – gentrykt omtalte klumme fra 2009. 

Du kan i øvrigt altid selv springe i arkivet og finde inspiration: www.mono.dk/nyheder/mer-monitor

D.I.Y. har givet os entreprenørskabet. Tilføjer vi så netværk til ligningen, så får vi en langt mere konstruktiv tilgang, som sidenhen har fået forkortelsen D.I.T. (Do It Together). Vi skal skabe succesen sammen – og det kræver et godt netværk . I 40. udgave har vi derfor givet ekstra god plads til en artikel, der understreger netværkets betydning for din musikkarriere, men som også giver konkrete eksempler på hvor enkelt det egentlig kan være. Networking er altså ikke kun for smarte typer, og måske er du allerede i gang uden rigtig at vide det. 

Får du f.eks. Torsten Stistrup Cubel i dit netværk, kan din musik – måske helt uventet – være på vej ind i filmverdenen eller i serier, spil eller måske endda en reklame. Torsten står, sammen med en række partnere, for det Randers-baserede musikforlag SPANRA, som arbejder med sync. Men hvad er sync og hvad kan det gøre for min musik? Læs med i denne udgave.

På forsiden har du allerede mødt synthpop-duoen Fravær, og inde i magasinet kan du læse om deres erfaringer fra et år med Karrierekanonen. På bagsiden er Moe gået i terapi.

God fornøjelse med 40. udgave af Mer’ Monitor!