Mer' Monitor! 42 klar med ny inspiration

BLAUE BLUME 2020Vi tuder dig ofte ører og øjne fulde af ting du skal have styr på for at klare dig i branchen. Den entreprenante musiker og artist er altid på arbejde, ja vel nærmest som enhver anden iværksætter, der ønsker at trænge ind i offentlighedens søgelys med sit ’brand’. Der er et afgrundsdybt hul af tid du kan investere i projektet og dermed en overhængende fare for at glemme, at musikken er det centrale, den gode sang, udført af et velspillende band. Uden det, ingen musikkarriere!

Tager de eksterne opgaver omkring musikken overhånd, så var det måske på tide at trække sig tilbage til øvelokalet for en stund. Øvelokalet er basen og stedet hvor det sammentømrede og velspillende band bliver til. Sådan er det i hvert fald for det anmelderroste band Blaue Blume, som er tilbage med udgivelsen ’Bell Of Whool’: ”Det betyder enormt meget at have det her helle fra omverdenen, hvor vi bare hygger os, hænger ud og snakker, drikker kaffe og nørder”, fortæller Jonas fra bandet.  At øve sig og tilbringe tid sammen, har været helt afgørende for bandets succes, fortæller de i artiklen, ’I øveren med Blaue Blume’ på side 4, hvor det at følge op på successen og forventningerne også bliver vendt. Alt sammen med øvelokalet som omdrejningspunkt. 

// Læs Mer' Monitor! 42 her //

Blaue Blume giver slip på omverdenen i øvelokalet. Og netop det at give slip er vejen til det ægte, ifølge en anden inspirationsgiver du skal møde i denne udgave. Marie-Louise Grund Petersen er sanger, sangskriver i sit soloprojekt Lhuma, og så er hun performancecoach for artister og bands. Skal vi som musikere, bands og artister nå igennem til offentligheden, til publikum, så skal vi fremstå ægte, fortæller hun. Vi skal slippe vores ego, sætte os selv på spil og træne vores visuelle musikalitet. Læs med i artiklen ’Indtag scenen med din visuelle musikalitet’ på side 10.

Midt i denne lederklummes fokus på at tage dig ind til kernen, til det ægte, er det måske helt forkert at henlede dine tanker på den tidsrøvende verden af sociale medier. Ikke desto mindre er den kinesiske, videobaserede SoMe-appTikTok, begyndt at vinde musikbranchens opmærksomhed. At få tusindvis af TikTok’ere til at mime og danse til dine sange vækker interesse, spørgsmålet er dog om mimere kan omsættes til lyttere, streamere og publikum. Læs med side 13.

En anden tidsrøver er naturligvis Podcasts. Men ro på nu! Vi har nemlig givet vores højt værdsatte bagsidenørd, Nick, ekstra spalteplads, for at guide os gennem junglen og ind til kernen af musikerpodcast, der kan gøre dig klogere på branchen. Han anbefaler endda at sætte tempoet op, så du kan nå flere på kortere tid!

Brug lidt tid med Mer’ Monitor! – måske sparer det dig tid i det lange løb.

God læselyst.