Brug de sociale medier bedre

images-6

 

 

 

 

 

Af Snævar Albertsson

Hvad skal bands anno 2011 gøre for at nå frem til lytterne? Mange ville svare ’lave nogle fede sange, og så spille en masse koncerter, hvor man sælger mange plader’.

Problemet er bare at der findes afsindigt mange fede sange, bands, koncerter og plader derude. Det vrimler med tilbud på nettet og musik-forbrugerne mæsker sig i alle de her fede bands og deres geniale sange. Bare ikke dit musik. Hvorfor? Du har jo de fede sange, du har jo den seje trommeslager med de sindssyge fills. Du ved det, men ved DE det?

Konkurrencen på internettet er benhård, men i stedet for at se passivt på, så gælder det om at bruge internettet som den gave det er, når det gælder om at finde frem til lyttere. For det er en ligeså stor gave til os amatørmusikere, som det har været kløen i røvhullet for de fire store (Pladeselskaber (Red.)) Det store spørgsmål er hvordan man så gør, og hvordan bruger man sin tid mest fornuftigt, så man ikke spilder sin tid på sider, som alligevel aldrig bliver til noget.  Jeg vil prøve at give et svar på hvad der har virket bedst for mig.

De sociale mediers ghetto: myspace. Lad os starte med begyndelsen. I den digitale stenalder. Vi kender alle det efterhånden hedengangne Myspace. En side som havde alle muligheder for at lave en virkelig gennemarbejdet platform for millioner af musikere, men som valgte at stå i stampe i stedet for at udvikle sig. Siderne tager minutter om at loade, musik-afspillerne kan ikke integreres med andre sider, musikkvaliteten er dårlig og generelt er Myspace de sociale mediers ghetto.

Nogle vil hævde at det er udmærket at oprette en musikprofil på myspace, netop fordi at der stadig er nogle mennesker der bruger det på den måde at de indtaster bandnavn + myspace i googles søgefelt. Måske. Men det er bestemt ikke her man skal bruge sin dyrbare tid på at finde fans. Hvis man vil have en myspace-side skal denne fungere som en passiv service.

Brug facebook bedre. Springer vi lidt videre i teksten kommer vi til Myspace afløseren ’Facebook’, som gør et OK stykke arbejde hvad angår musikprofiler. Mange glemmer dog de store potentialer der er i Facebook-grupperne. Jeg har set mange musikprofiler, hvor det nærmest bliver svært at nå til nogle oplysninger på selve siden, og mange henviser sågar til Myspace for yderligere information.

Husk at få det meste ud af din Facebook side. Du kan bl.a. oprette applikationer og føje dem til din side. Applikationer  såsom Bandpage, Youtube, Soundcloud og Songkick er alle rigtig fede, og giver dine fans en nem mulighed for at tjekke din musik, koncert-datoer og videoer ud. Hvis du synes din Facebook side er vigtig, og det gør du, så besøg denne adresse og lær hvordan du gør: www.making-waves.dk/gør-det-selv/lav-en-effektiv-musikside-pa-facebook/

Jeg vil varmt anbefale Twitter. På Twitter kan man give fans korte nyheder, sjove updates fra bandet og vise den mere ’casual’ side af bandet. Eksempelvis kan man sende et link ud til en video man synes er sjov, og interagere med fans om ting, der ikke nødvendigvis er egen musik. Selvom at det kan være uoverskueligt i starten og svært at nå nogle vegne med Twitter til at begynde med, så giv det et godt skud, da der er masser og atter masser af potentielle fans på Twitter. Start med at oprette en profil på Twitter.com. Husk at skrive noget folk kan bruge til noget i band-beskrivelsen. I stedet for at skrive ’vi er det fedeste nye band i verden’ så skriv hellere noget der siger noget om jer, og selvfølgelig på engelsk. Eksempelvis ’We’re a (genre)-band from Århus, DK inspired by bands such as (et par bud på bands I elsker). Have a listen’. Nedenunder beskrivelsen skal I så indsætte et link hvor det er nemt at høre jeres musik. Jeg anbefaler klart Soundcloud eller Bandcamp.

Tættere kontakt med Twitter. Derefter gælder det om at ’følge’ andre mennesker, der er fans af det musik, som I selv har skrevet som jeres inspirationskilder eller lignende kunstnere. Når disse mennesker ser at I følger dem, så ser de at I faktisk er inspireret af et band de selv kan lide, og de har et link tilgængeligt direkte til jeres musik.

Så er der en god sandsynlighed for at de tjekker ud, og følger jer tilbage. Samtidig er det også en god idé at ’un-followe’ de personer der ikke følger jer tilbage indenfor en tre-dages tid. Folk der bruger Twitter benytter gerne Twitter indenfor 3-dages mellemrum, men hvis de ikke følger jer tilbage er der ikke en grund til at samle på dem, da I så ville følge et meget stort antal mennesker, men kun have en væsentlig mindre del af de samme mennesker der følger jer. Hvis man gerne vil automatisere dette ’task’, så kan et program som tweetadder benyttes. Se mere på www.tweetadder.com, hvor du kan finde en introduktionsvideo.

Soundcloud.com er et rigtig godt sted at  lave en profil og uploade musik. Man kan vælge sine bedste numre, eller numre der udgør en hel EP og lave ’sets’, som man så kan sætte ind (embed) nærmest hvor som helst. På hjemmesider, Facebook, blogs, tumblr,  myspace osv. Endvidere er Soundcloud opbygget som et community, meget som Twitter, hvor man kan følge andre og så få updates når disse personer/bands lægger flere sange ud. På samme måde kan andre følge jer. Man kan endvidere dele sange med andre personer, og på denne måde gøre opmærksom på sig selv, og skaffe fans.

Bandcamp. Hvis man egentlig synes at man har nok af interaktive, sociale communites så kan man oprette en konto på Bandcamp. Dette er virkelig en side jeg meget, meget varmt vil anbefale. Man skal ikke vedligeholde siden med nyheder, og hvad der ellers er. Det eneste man skal er at lave et hurtigt lay-out og så ellers lægge sin musik op.

Bandcamp gør det muligt for dig at lade folk streame dine sange/plader, downloade gratis sange (hvor man i stedet kan bede folk kvittere med en mail-adresse til din mailing-liste), eller købe dine sange, CD’er eller T-shirts. Det fede ved de digitale downloads er at man selv bestemmer hvilket format sangene skal være. Vi taler om alle mulige formater; FLAC, MP3, WAV, AIFF osv. Endnu en genial ting ved Bandcamp er statistikkerne. Og igen kan man selvfølgelig sætte Bandcamp-musikafspilleren ind i alle mulige former for blogs og hjemmesider. Den kan sågar sættes ind i en Facebook-update hvis man blot indsætter URL’en for den pågældende sang/plade. Se introduktionsvideon på www.bandcamp.com

God fornøjelse!

Se mere om sociale medier som især er relevante for musikere her